آیا می‌توانم برای نصب VPN در روتر اقدام کنم؟

فقط روترهای خاصی از اتصالات VPN کارخانه پشتیبانی می‌کنند. برخی از برندها مانند ایسوس تمایل به بهتر شدن دارند اما در همه مدل‌های روترهای ایسوس شاهد وی پی ان نخواهید بود. اگر می‌خواهید به فریم ویر Router خود پایبند باشید؛ بررسی کنید که آیا دستگاه شما از VPN پشتیبانی می‌کند یا خیر. باید این اطلاعات را در دفترچه راهنما یا جدول مشخصات موجود در سایت سازنده پیدا کنید.

علاوه بر این شما می‌توانید فریم ویر سفارشی را روی روتر خود نصب کنید که از VPN پشتیبانی می‌کند. انجام این کار سخت نیست و حتی ممکن است گزینه‌های دیگری هم برای استفاده در اختیار داشته باشید که برای شما مفید باشد. اما نمی‌توانید یک فریم ویر سفارشی مانند DD-WRT یا Tomato را روی هر روتری نصب کنید.

هنگامی که روتر خود را تنظیم کردید و قادر به استفاده از وی پی ان شدید می‌توانید به سمت جلو حرکت کنید. به یاد داشته باشید که بین روترها تفاوت هایی وجود دارد؛ بنابراین صبور باشید و هر گونه تغییر را در نظر داشته باشید.

دانلود OpenVPN

تقریبا همه روترها از OpenVPN برای اتصال به سرویس VPN استفاده می‌کنند. خوشبختانه تقریبا هر سرویس VPN فایل‌های پیکربندی OpenVPN را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای اتصال با روتر خود استفاده کنید. روند دریافت فایل‌های پیکربندی از یک سرویس به سرویس دیگر متفاوت است اما ایده کلی یکسان است.

واحد حساب VPN خود شوید.

اگر سرویس شما داشبورد دارد به آنجا بروید و به دنبال بخش راه اندازی روتر یا دانلود بگردید.

اگر این گزینه‌ها را پیدا نکردید می‌توانید در گوگل برای ارائه دهنده VPN یا OpenVPN سرچ کنید.

اگر هنوز هیچ شانسی ندارید؛ با پشتیبانی ارائه دهنده VPN خود تماس بگیرید تا آنها شما را به مسیر درستی هدایت کنند و یا فایل‌ها را مستقیما به شما بدهند. این فایل‌ها معمولا به شکل ZIP هستند.

بعد از بدست آوردن فایل Zip؛ آن را در جای مناسبی از حالت فشرده خرج کنید؛ فایل هایی که قرار است با آنها کار کنید دارای پسوند فایل .ovpn هستند.

کانفیگ روتر

حالا که فایل‌های کانفیگ OpenVPN را در اختیار دارید؛ آماده ورود به روتر و ایجاد اتصال هستید.

مرورگر خود را باز کنید و با آدرس آی پی روتر وارد صفحه کانفیگ روتر شوید.

نحوه نصب VPN در روتر – همه دستگاه‌های خود را ایمن کنید

آدرس IP پیش فرض اکثر روترها ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است. مانند آدرس یک سایت این آدرس IP را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید.

ممکن است لازم باشد نام کاربری و کلمه عبور را وارد کرده باشید. اگر این اطلاعات را تغییر نداده‌اید می‌توانید از اطلاعات ورود پیش فرض روتر خود استفاده کنید. این اطلاعات را معمولا می‌توانید در دفترچه راهنمای روتر یا سایت سازنده پیدا کنید.

صفحه کانفیگ VPN روتر خود را پیدا کنید. مکان این گزینه بسته به روتر شما متفاوت است اما در DD-WRT می‌توانید در سربرگ Services گزینه VPN را پیدا کنید.

نحوه نصب VPN در روتر – همه دستگاه‌های خود را ایمن کنید

در Advanced Tomato؛ در زیر منوی اصلی در سمت چپ صفحه یک سربرگ VPN وجود دارد؛ برای نشان داده گزینه‌های دیگر آن را انتخاب کنید. OpenVPN Client را کلیک کنید.

در این صفحه، در منوی کناری؛ در زیر عنوان Advanced Settings می‌توانید سربرگ VPN را پیدا کنید. در این صفحه, از بالا VPN Client را کلیک کنید.

فایل پیکربندی .ovpn را که از ارائه دهنده VPN دریافت کرده‌اید را باز کنید. اطلاعات را از فایل در فرم موجود در روتر خود کپی کنید.

اطمینان حاصل کنید که همه چیز کاملا سازگار است و گرنه ارتباط شما با سرور VPN رد می‌شود.

کلیدها را دقیقا همانطور که در فایل وجود دارد کپی کنید که از “—–BEGIN CERTIFICATE—–” شروع و به —–END CERTIFICATE—–” خاتمه پیدا می‌کند.

وقتی مطمئن شدید پیکربندی روتر شما دقیقا با فایل مطابقت دارد؛ آن را Save و Apply کنید.

نحوه نصب VPN در روتر – همه دستگاه‌های خود را ایمن کنید

در یکی از دستگاه‌های خود که از قبل به VPN متصل نشده است؛ یک مرورگر باز کنید و به به DNS Leak Test بروید. اگر مکان نمایش داده شده با VPN که در روتر خود تنظیم کرده‌اید مطابقت داشته باشد؛ همه چیز به درستی کار می‌کند.