حداکثر ولتاژ مورد نیاز

باید در راهنمای خرید پاور به شما متذکر بشیم که ولتاژ (Wattage ) یک عدد پایه است که به شما کمک می‌کند تا بدانید که منبع تغذیه ای که خریداری می‌کنید چه ولتاژی را ارائه می‌دهد. مقدار ولتاژ بر حسب واتی است که PSU می‌تواند به قسمت‌های مختلف کامپیوتر شما ارائه دهد. در بازار مدل‌های منبع تغذیه مختلفی وجود دارند که ۳۰۰ وات (۳۰۰W) یا ۱۲۰۰ وات (۱۲۰۰W) و حتی بیشتر یا کمتر را ارائه می‌دهند.

برخی از منبع تغذیه‌ها همان مشخصاتی که تبلیغ می‌کنند را ندارند. برای مثال منبع تغذیه ۵۰۰ واتی را در نظر داشته باشید اگر این ۵۰۰ وات به معنای ولتاژ پیوسته باشد که عالی است اما اگر حداکثر والتاژ ۵۰۰ وات باشد ممکن است از خرید این پاور اجتناب کنید. شما معمولا با چک کردن صفحه مشخصات می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید.

راهنمای خرید PSU

ولتاژ پیوسته و حداکثر ولتاژ براساس آزمایشاتی که توسط سازنده انجام می‌شود تعریف می‌شود. ولتاژ پیوسته نشان می‌دهد که این پاور بدون وقفه و به طور مداوم ۵۰۰ وات را ارائه می‌دهد و حداکثر ولتاژ نشان می‌دهد که حداکثر توانی که این پاور تحویل می‌دهد ۵۰۰ وات است. پس خریدار باید هنگام خرید بررسی کند که میزان وات ارائه شده به معنای ولتاژ پیوسته است یا حداکثر ولتاژ.

محاسبه قدرت مورد نیاز سیستم

همه کامپیوترها دارای ساختار یکسانی نیستند، بنابراین میزان قدرت مورد نیاز برای هر سیستم متفاوت است. بدیهی است که یک کامپیوتر گیمینگ نسبت به یک کامپیوتر دسکتاپ خانگی ساده نیاز به وات بیشتری دارد. اما واقعا به چند وات نیاز دارید؟ سایت‌های زیادی در اینترنت وجود دارند که این محاسبه را برای شما انجام می‌دهند برای مثال Outervision’s Extreme Power Supply Calculator یا Cooler Master’s Power Supply Calculator هر دو سایت هایی هستند که محاسبه را برای شما انجام می‌دهند.

محاسبه قدرت مورد نیاز سیستم

هر دوی این ماشین حساب‌ها به شما ایده مشخصی در مورد میزان واتی که نیاز دارید ارائه می‌دهد و میزان دقیق بودن این مقدار از وات به اطلاعاتی بستگی دارد که در فرم وارد کرده اید. شما حتی می‌توانید منبع تغذیه‌های با ولتاژ بالاتر را خریداری کنید برای مثال اگر سایت به شما می‌گوید که به منبع تغذیه ۳۷۰ واتی نیاز دارید شما می‌توانید منبع تغذیه ۴۰۰ یا ۵۰۰ واتی تهیه کنید. این مورد در حالتی که شما در آینده قطعات بیشتری را به کیس اضافه می‌کنید کاربردی خواهد بود.

صرفه جویی در انرژی با خرید منبع تغذیه‌های کارآمد

همه ما در مقابل مصرف انرژی مسئول هستیم و نباید منابع را بیشتر از آنچه که مورد نیاز ما است استفاده کنیم بنابراین باید در راهنمای خرید پاور یک منبع تغذیه که تا حد امکان کارآمد است را خریداری کنیم. شما حتی اگر در مورد منابع زمین نگرانی نداشته باشید یک منبع تغذیه کارآمد به شما کمک می‌کند تا در هزینه برق مصرفی خود صرفه جویی کنید. اما کارآیی در منبع تغذیه به چه معناست؟

منبع تغذیه شما جریان AC را دریافت می‌کند و آن را به جریان DC تبدیل می‌کند و بعد به تمام قطعات این جریان را ارسال می‌کند، اما معمولا منبع تغذیه مقدار کمی از انرژی را در حین این تبدیل از دست می‌دهد، بنابراین عملکرد یا بهره وری منبع تغذیه به نحوه تبدیل این جریان و مقدار انرژی که از بین می‌رود اشاره دارد. بنابراین بهره وری ۸۰ درصدی نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از جریان AC به DC تبدیل می‌شود در حالی که بهره وری ۵۰ درصدی نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از جریان AC به DC تبدیل می‌شود. پس به صورت ساده تر می‌توان گفت که درصد بهره وری و کارآمدی بالاتر بهتر است و نیاز به مصرف برق کمتری دارد.

بهره وری انرژی

اکثر منبع تغذیه‌های کارآمد دارای رتبه بندی ۸۰ Plus هستند که توسط گواهینامه‌های مستقلی به آنها اختصاص داده می‌شود. حتی در مورد پاورهای ۸۰ Plus سطوح مختلفی وجود دارد: ۸۰ Plus, 80 Plus Bronze, 80 Plus Silver, 80 Plus Gold, 80 Plus Platinum, 80 Plus Titanium. یکی دیگر از مزایای پاورهای کارآمد این است که گرمای بیسار کمتری را نسبت به سایر پاورها ایجاد می‌کنند.

با خیال راحت جزئیات را نادیده بگیرید و برای خرید پاور کامپیتور اقدام کنید!

تمام چیزهایی که تا بحال در راهنمای خرید پاور یا منبع تغذیه صحبت کردیم اصول اولیه ای از خرید منبع تغذذیه بوده است. اگر شما یک فرد مبتدی هستید سه معیاری که در بالا به آن اشاره کرده ایم بیشترین اهمیت را هنگام خرید پاور به خود اختصاص می‌دهد. در هنگام خرید پاور ممکن است با برخی اصطلاحات دیگر روبرو شوید شما می‌توانید تا زمانی که بیشتر با پاورها آشنایی پیدا می‌کنید آنها را نادیده بگیرید اما اگر شما در مورد آنها کنجکاو هستید که این اصطلاحات به چه معنا هستند در اینجا برخی از مشخصات را توضیح خواهیم داد:

ریل – شما می‌توانید پاورهای تک ریلی یا چند ریلی خریداری کنید که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. اگر در ناحیه ای زندگی می‌کنید که دارای نوسانات برقی است شما باید پاورهای چند ریلی را در نظر داشته باشید. برای هر سناریو دیگر و یا در صورت استفاده از UPS پاورهای تک ریلی مناسب هستند.

کابل کشی یا کانکتورها – در پاورهای غیرماژولار کابل‌ها از قبل روی پاور نصب شده‌اند و قابلیت جداسازی ندارند اما پاورهای ماژولار به شما اجازه می‌دهد تا کابل‌های سفارشی و پین کانکتورهایی مناسبی برای اتصال قطعات خود داشته باشید و در پاورهای نیمه ماژولار کابل‌های ۲۴ پین مادربرد و EPS پردازنده از قبل نصب شده هستند اما بقیه کابل‌ها به صورت جداگانه در جعبه قرار گرفته‌اند و بسته به نیاز خودتان آنها را نصب می‌کنید.

AT در مقابل ATX – برخی از پاورها برای مادربردهای نوع AT ساخته شده و برخی برای نوع ATX و برخی دیگر هم برای هر دو نوع مادربرد قابل استفاده هستند. اگر شما از یک مادربرد استاندارد ATX استفاده می‌کنید به پاور ATX نیاز خواهید داشت پس قبل از خرید بهتر است مشخصات مادربرد خود را چک کنید.

راهنمای خرید PSU

چرا باید یک پاور باکیفیت خریداری کنیم؟

خب همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم منبع تغذیه روی تمام قطعات کامپیوتری شما تاثیر می‌گذارد و در صورت نداشتن کیفیت مطلوب به قطعات شما آسیب می‌رساند اما جدا از اینها چند مزیت دیگر وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت:

طول عمر بالا- پاورهایی که کیفیت بالایی دارند دارای عمر طولانی تری هستند و اگر شما ۱۰۰ تا ۲۰۰ وات بیشتری از آنچه که در حال حاضر بدان نیاز دارید را داشته باشید می‌توانید در صورتی که سیستم خود را ارتقاء می‌دهید همچنان از آن استفاده کنید.

پاورهای باکیفیت بالا ارزش فروش مجدد دارند – در صورت ارتقاء پاور خود و خرید یک نمونه جدیذ شما می‌توانید پاور قدیمی خود را بفروشید و یا اینکه برای پروژه‌های خانگیتان از آن استفاده کنید.

بهترین مارک پاور کامپیوتر

هر روزه ما شاهد ورود تولیدکنندگان جدیدی به بازار پاور هستین. چند تا از برندهایی شناخته شده و معتبری که شما می‌توانید محصولاتشان را خریداری کنید عبارتند از Corsair, Cooler Master, Antec, Be Quiet, Seasonic و XFX (البته اینها تنها برندهای تولیدکننده پاور نیستند).

بهترین مارک پاور